W tej lekcji odpowiemy na kilka pytań: czym są równania? Do czego służą? Jak zbudowane są równania oraz w jaki sposób opisują różne sytuacje.
Temat ten znajduje się na stronie 186-188 w podręczniku do siódmej klasy z wydawnictwa GWO. Na stronie 186 znajduje się część teoretyczna, kolejne dwie strony zajmują zadania.
Zacznijmy od podstaw – czym jest równanie? Otóż równanie to dwa wyrażenia algebraiczne rozdzielone znakiem równości, np.
W wyrażeniach tych może występować wiele różnych literek (jak w przykładzie powyżej), jednak na lekcjach będziemy omawiać takie, w których występuje tylko jedna litera, np.
Litery występujące w równaniu to niewiadome. Nazwa wskazuje zatem, że nie znamy ich wartości. Rozwiązaniem równania będzie taka liczba, która przy wstawieniu w miejsce każdej niewiadomej spowoduje, że wartości wyrażeń algebraicznych po lewej i po prawej stronie równości będą takie same. Mówimy wtedy, że taka liczba “spełnia równanie”.
Równania służą, podobnie jak wyrażenia algebraiczne, do matematycznego opisu zależności występujących w otaczającym nas świecie. I o ile wyrażenie algebraiczne pozwala nam określić samą zależność między wielkościami, o tyle równanie będzie umożliwiało obliczenie konkretnych wartości.
Przykład 1a:
Wyrażenie algebraiczne: Adam ma lat, a Zosia jest o trzy lata starsza od Adama.
Jedyne co jesteśmy w stanie tutaj zauważyć to zależność między wiekiem obu osób: – wiek Adama
– wiek Zosi
Przykład 1b:
Równanie: Adam ma lat, Zosia jest o trzy lata starsza od Adama i razem mają
lat.
Tutaj możemy dowiedzieć się nie tylko jaka jest zależność między wiekiem obu osób, ale również ile konkretnie lat ma Adam, a ile Zosia: – wiek Adama
– wiek Zosi
– dodajemy do siebie wyrażenie opisujące wiek Adama i wiek Zosi i przyrównujemy do
Tak proste równanie powinniśmy być w stanie rozwiązać w pamięci. Oczywiście rozwiązaniem będzie , zatem Adam będzie mieć
lata, a Zosia o trzy więcej, czyli
lat. Razem mają zatem
lat.
Przeczytaj teraz uważnie stronę 186 w podręczniku, szczególną uwagę zwróć na główny przykład dotyczący domków z zapałek. W przyszłości będziemy omawiać o wiele trudniejsze przykłady, których “odgadnięcie” rozwiązanie wcale nie będzie takie proste.
… 4 minuty później …
Po przeczytaniu zrób sobie chwilę przerwy na odpoczynek i posłuchaj dobrej muzyki 🙂
Zajmiemy się teraz zadaniami:
Zadanie 1/187 a) c) e)
Zadanie 2/187 a) b)
Zadanie 3/187 b) d)
Na spokojnie, teraz lub za godzinę, rozwiąż powyższe zadania, a uzyskane odpowiedzi wprowadź do poniższego formularza. Nie zapomnij się podpisać (imię, nazwisko i klasa). Wypełniając formularz mnożenie oznaczaj symbolem * zaś dzielenie /
UWAGA: Formularz będzie dostępny do piątku 13.03.2020 r. do godziny 20:00. Jednocześnie zapraszam na kolejną lekcję już jutro.
[contact-form-7 404 "Nie znaleziono"]