Witam! Poprzednia lekcja z tego tematu polegała na samodzielnym przeanalizowaniu treści z podręcznika oraz wykonaniu kilku przykładów. Dostałem jednak kilka wiadomości z informacją, że niektórzy z Was nie zrozumieli w jaki sposób należy przekształcać wzory. Dlatego na dzisiejszej lekcji oprócz kontynuacji tematu wyjaśnię i zaprezentuję o co chodzi w przekształcaniu wzorów. Zapraszam.
Przekształcanie wzorów – jak i po co?
Jak zapewne wiesz wzór w matematyce opisuje pewna zależność między występującymi w nim wielkościami. Na przykład wzór na pole prostokąta zawiera zależność między wielkością pola
a długościami jego boków
i
. Znając długości boków prostokąta, na przykład
i
możemy policzyć pole prostokąta
.
Jednak w wielu zadaniach poleceniem będzie znaleść taką długość jednego z boków prostokąta, aby pole było równe wskazanej wartości. Przypatrz się bliżej poniższemu przykładowi:
Przykład 1
Jeden z boków prostokąta ma długość zaś jego pole wynosi
. Oblicz długości pozostałych boków prostokąta.
Zauważ, że podstawiając pod wzór na pole prostokąta podane w zadaniu wartości otrzymujemy:
Wiesz już zapewne, że wyliczenie długości drugiego boku polegać będzie na wykonywaniu takich działań obustronnych aby po jednej stronie równania pozostała tylko nasza niewiadoma



![Rendered by QuickLaTeX.com 9[cm]=b](https://pierkwadrat.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-00bef8877bf21ef8d74fc63efe33d609_l3.png)
W ten sposób obliczyliśmy wartośc niewiadomej przekształcając odpowiednio wzór. Podobna sytuacja miałaby miejsce w zadaniu o następującym poleceniu:
Przykład 2
Ze wzoru na pole prostokąta wyznacz niewiadomą
.
Tym razem zamiast konkretnych wartości i
mamy niewiadome, jednak całe zadanie nadal polega na wyznaczeniu ze wzoru wartości
, zatem staramy się wykonywać takie działania obustronne, aby po jednej stronie równania pozostała sama niewiadoma
zaś po drugiej cała reszta wzoru:
W ten sposób wyznaczyliśmy wartość ze wzoru na pole prostokąta. Zauważ, że w tym celu wykonywaliśmy obustronne dzielenie przez
. Bardzo ważne w tym momencie jest zwrócić uwagę na to, że nie możemy dzielić przez
, zatem podczas przekształcania wzoru ustalamy dodatkowe założenia:
Zał.
Na tym można zakończyć zadanie.
Przekształcanie wzorów – przykłady
W klasie siódmej zmagać się będziesz tylko ze wzorami, w których żądana do wyznaczenia niewiadoma występuje tylko w jednym miejscu równania. Wyznaczanie niewiadomych ze skomplikowanych wzorów, w których niewiadoma występuje w wielu miejscach równania wykonywane będzie na późniejszych etapach nauki.
Aby wyznaczyć niewiadoma z równania wykonujemy takie działania obustronne, aby odpowiednio przenosić na drugą stronę równania wszystkie niewiadome i liczby tak, aby po jednej stronie pozostała tylko żądana niewiadoma. Należy zwrócić uwagę na to, że działania te będziemy wykonywać począwszy od tych “najbardziej zewnętrznych” które występują w równaniu tak, aby “uwolnić” żądaną niewiadomą. Przyjrzyj się przykładowi:
Przykład 3
Ze wzoru wyznacz niewiadomą
:
Uwalnianie niewiadomej zaczynamy od najbardziej “zewnętrznej” wartości z prawej strony równania, czyli od liczby
:
– nawias jest wymnożony przez
zatem wykonujemy działanie odwrotne do mnożenia, czyli dzielenie przez
– skoro wyrażenie
występuje samo po prawej stronie równania możemy zapisać je bez nawiasów
Teraz najbardziej zewnętrzną wartością po prawej stronie równania jest niewiadoma – przeniesiemy ją na lewą stronę wykonując obustronne jej odejmowanie:
Teraz wystarczy podzielić obie strony równania przez liczbę, która stoi przy niewiadomej co daje nam:
W ten sposób wyznaczyliśmy ze wzoru wartość . Zauważ, że podczas przekształcania wzoru nie wykonywaliśmy nigdzie dzielenia przez niewiadome, dlatego nie musieliśmy wypisywać założeń co do zakazu dzielenia przez
(tak jak to było w przykładzie 2).
Może zdarzyć się również sytuacja, że żądana niewiadoma występuje w mianowniku ułamka, aby się “do niej dostać” musimy obustronnie pomnożyć przez tę niewiadomą, wtedy pojawi się ona w liczniku ułamka po prawej stronie. Spójrz na przykład:
Przykład 4
Ze wzoru wyznacz niewiadomą
:
Na początku zauważamy, że w mianowniku ułamka po prawej stronie znajdują się dwie wymnożone przez siebie niewiadome: oraz
. Wartość mianownika nie może być równa
zatem żaden z występujących w nim czynników nie może być równy
. Oznacza to, że musimy wprowadzić odpowiednie założenia, mianowicie:
Zał. oraz
Dopiero teraz zajmiemy się przekształcaniem wzoru. Skoro żądana niewiadoma znajduje się w mianowniku ułamka po prawej stronie, możemy wymnożyć przez nią obie strony równania. Zniknie ona wtedy z prawej strony a pojawi się po lewej stronie równania – wymnożona przez znajdująca się tam niewiadomą
. Wystarczy następnie usunąć z lewej strony niewiadomą
poprzez obustronne dzielenie (pamiętając o założeniach, że dzieląc przez niewiadomą nie może być ona równa
). Całość przekształceń wygląda następująco:
– Zał.
– skoro dzielimy przez
zatem niewiadoma pojawia się w mianowniku ułamka po prawej stronie równania
Przypatrzmy się teraz na przykłady z zadania 7 ze strony 211. Przykład bardzo podobny do podpunktu a) został już przeze mnie omówiony. Postaraj się teraz wykonać przykład a) samodzielnie, w razie problemów postępuj według wzoru z przykładu 3.
Zadanie 7/211

Pokażę teraz jak wykonać dwa inne przykłady, zaś Twoim zadaniem domowym będzie uporać się z pozostałymi sześcioma podpunktami.
e)
Prawa strona równania zawiera ułamek o mianowniku . Oznacza to, wartość tego wyrażenia nie może być równa
. Oznacza to, że
, ponieważ gdyby
miało wartość
wtedy w mianowniku ułamka mielibysmy wartość
. Dlatego na początku przykładu zapisujemy konieczne założenia:
Zał.
Zauważmy, że nie możemy wymnożyć obu stron równania jedynie przez niewiadomą ale przez całe wyrażenie algebraiczne zawarte w mianowniku ułamka:
– Zał.
Otrzymaliśmy więc wyznaczona wartość .
h)
Rozpoczynamy uwalnianie niewiadomej od pozostałych wartości występujących po lewej stronie równania usuwając z niej najbardziej “zewnętrzne” wartości:
zauważ, że wartość po lewej stronie równania wymnożona jest zarówno przez liczbę
jak i wyrażenie
. Możemy za jednym zamachem przenieść oba te czynniki na prawa stronę dzieląc jednocześnie przez ich iloczyn:
. Należy jednak pamiętać, że dzieląc przez wyrażenie
, które zawiera niewiadomą, musimy wprowadzić konieczne założenia:
Zał. zatem
Po wykonaniu działania otrzymujemy ostateczny wynik:
.
Przekształcanie wzorów jest jednym z trudniejszych tematów w klasie siódmej, jednak wykorzystywane jest bardzo często na inny przedmiotach (głównie fizyka i chemia). Dlatego ważne jest aby opanować te umiejętność i dość sprawnie wyznaczać ze wzorów wybrane niewiadome. Przypomnę, że podstawą do dobrego zrozumienia i opanowania tego tematu jest umiejętność rozwiązywania równań metodą działań obustronnych. Jeśli masz obawy, ze nie zrozumiałeś powyższych treści radzę powrócić własnie do zadań z rozwiązywania równań. W razie czego chętnie będę odpowiadać na wiadomości w Librusie oraz oczywiście zapraszam na konsultacje (https://pierkwadrat.pl/konsultacje/) w wyznaczonych godzinach. Pamiętaj, aby zapowiedzieć wcześniej chęć uczestnictwa w konsultacjach.
Przypominam, że praca domową jest rozwiązanie pozostałych przykładów z zadania 7/211 b) c) d) f) g) i), wykonanie zdjęcia rozwiązań i wysłanie go na Librusie.
Pozdrawiam,
Marcin Kukiełka