Witam! Na poprzednich lekcjach wprowadzaliśmy metodę równań równoważnych lub inaczej działań obustronnych rozwiązywania równań. Po dwóch lekcjach wraz z omówieniem oraz rozwiązaniem dużej ilości przykładów, powinieneś już wiedzieć w jaki sposób rozwiązywać proste równania z jedna niewiadomą. Dzisiaj chciałbym abyśmy skupili się na nieco trudniejszych przykładach, w których rozwiązanie opierać będzie się nie tyle na samej metodzie równań równoważnych, co na logicznym myśleniu i sprytnym wykorzystywaniu sytuacji pojawiających się w przykładach. Zapraszam.
Zacznijmy od rozwiązania kilku bardziej skomplikowanych równań. Omówmy przykłady z podręcznika:
Zadanie 10/195
g)
Obie strony równania dzielimy przez ułamek aby usunąć go z lewej strony równania
Dzielenie przez ułamek to mnożenie przez jego odwrotność, dlatego z prawej strony równania wystąpią następujące zmiany
Następnie z lewej strony zabieramy liczbę poprzez odjęcie jej od obu stron równania. Potem obie strony dzielimy przez
i otrzymujemy rozwiązanie.
Zadanie 12/195
d)
W tym równaniu występują mianowniki oraz
– dobrze byłoby więc najpierw się ich pozbyć. Zrobimy to mnożąc obie strony równania przez
czyli przez
Teraz możemy powymrażać i poupraszczać całe równanie
Przenosimy na prawą stronę (odejmując obustronnie wyrażenia
), a następnie liczbę
na lewą stronę (odejmując
od obu stron równania).
Dzielimy obie strony przez liczbę stojącą przy czyli przez
i otrzymujemy rozwiązanie.
Teraz rozwiążemy przykład, w którym wykorzystamy wiedzę z tematu “Mnożenie sum algebraicznych”.
Zadanie 13/195
d)
Rozpoczynamy od wymnożenia przez siebie wszystkich sum algebraicznych, pamiętając o właściwym ustaleniu znaku dla każdego iloczynu. Następnie możemy zredukować wyrazy podobne.
Następnie odejmujemy obustronnie liczbę (usuwamy ją z lewej strony równania), dzielimy obustronnie przez
i otrzymujemy rozwiązanie.
Teraz przyjrzyjmy się dokładniej równaniom, które pozornie wyglądają na dość trudne, jednak po chwili zastanowienia okazują się być bardzo proste.
Zadanie 16/196
b)
Od razu zastrzegam, że podnoszenie wyrażenia do potęgi trzeciej byłoby najgorszym z możliwych kroków. Trzeba zastanowić się nad problemem:
“Jaką liczbę należy podnieść do trzeciej potęgi aby otrzymać wartość ?”
Oczywiście będzie to liczba , zatem wyrażenie pod potęgą musi być równe
:
e)
W tym przykładzie wystarczy zauważyć, że iloczyn dwóch wyrażeń jest równy wtedy gdy jedno z nich jest równe
. Zatem rozwiązujemy jednocześnie dwa równania:
Równanie ma zatem dwa rozwiązania: oraz
.
Jako praca domowa proszę aby rozwiązać następujące przykłady w zeszycie lub na kartce, a następnie wysłać zdjęcie w module “zadanie domowe” na Librusie.
Zadanie 10/195 c) f)
Zadanie 12/195 b)
Zadanie 13/195 c)
Zadanie 16/196 a) d)
Na rozwiązanie tej pracy domowej będziesz mieć dwa dni.