Witam! Na poprzednich lekcjach ćwiczyliśmy rozwiązywanie równań. Zarówno prostych jak i nieco trudniejszych. Dzisiaj zajmiemy się ściśle praktyczną stroną tego tematu czyli rozwiązywaniem zadań tekstowych. Będziemy musieli wykorzystać nie tylko umiejętność rozwiązywanie równań, ale również ich układania. Ćwiczyliśmy to w temacie “Do czego służą równania?” oraz “Do czego służą równania? – ciąg dalszy“. Możesz poświęcić chwilę na przypomnienie tych treści.
Omówimy teraz kilka wybranych zadań z podręcznika, a następnie zadam prace domową. Zaczynamy!
Zadanie 2/197

Rozwiązanie zaczynamy od ułożenia równania, a przede wszystkim od ustalenia czym będzie niewiadoma. Pomoże nam w tym prosta analiza danych:
– ilość farby czerwonej
– ilość farby błękitnej (jest jej 1,5 raza więcej niż czerwonej)
Suma ilości farby czerwonej i błękitnej ma wynosić , tworzymy zatem równanie:
Rozwiązujemy równanie:
W tym momencie nie mamy jeszcze wszystkich informacji koniecznycyh do udzielenia odpowiedzi. Musimy podsumowac wcześniejsze dane:
farba czerwona:
farba błękitna:
Odpowiedź: Należy zmieszać litra farby czerwonej i
litra farby błękitnej.
Zadanie 6/198

Zacznijmy od analizy zadania i zapisania danych: – tyle złotych miał Bogdan
– wydatki na lody (z treści zadania wynika, że wszystkie wydatki porównywane są do wydatków na lody, dlatego to własnie je oznaczamy jako główną zmienną
)
– wydatki na napoje
– wydatki na słodyczne
– wydatki na upominki
– tyle złotych zgubił
Podsumowanie danych w postaci równania wyglądałoby tak:
– ponieważ całą kwotę
zł wydał lub zgubił.
Rozwiązanie równania:
Porządkujemy równanie
Usuwamy liczbę z prawej strony wykonując obustronnie
.
Następnie dzielimy obustronnie przez 5 i otrzymujemy wartość niewiadomej .
Skoro niewiadoma oznacza ilość pieniędzy wydanych na lody, dlatego od razu możemy udzielić odpowiedzi na pytania postawione w zadaniu.
Odpowiedź: Bogdan wydał na lody zł.
Jednymi z trudniejszych zadań dla uczniów sa zadania dotyczące objetości płynów oraz ilości pojemników. Ważne jest aby pamiętać o prostej zasadnie:
“Objętość płynu rozlanego do pewnej ilości pojemników jest równa ilości pojemników pomnożonej przez pojemność jednego pojemnika.”
Rozwiążmy zatem zadanie 9/198:

a) Skoro słoików mniejszych i większych jest tyle samo, to możemy ustalić ilość każdego rodzaju słoików jako . Wtedy:
Objętość miodu rozlanego do pojemników 1-litrowych wyniesie:
czyli po prostu
zaś objętość miodu rozlanego do słoików 0,5-litrowych wyniesie: czyli
.
Suma objętości miodu w słoikach mniejszych i większych ma wynosić 60 litrów, zatem:
Odpowiedź: Powinniśmy przygotować 40 słoików większych i 40 mniejszych.
b) Skoro ilość słoików 0,5-litrowych zależy od ilości słoików 1-litrowych ustalamy następujące dane:– ilość słoików 1-litrowych
– ilość słoików 0,5-litrowych
Układamy i rozwiązujemy równanie:
– jest to ilość słoików 1-litrowych
– a to ilość słoików 0,5-litrowych
Odpowiedź: Należy przygotować 24 słoiki 1-litrowe i 72 słoiki 0,5-litrowe.
c) Różnica w ilości słoików większych i mniejszych wynosi , zatem ustalmy najpierw jakie wyrażenia algebraiczne będą reprezentowały ilość słoików każdego rodzaju:
– ilość słoików półlitrowych
– ilość słoików 1-litrowych (jest i o 9 mniej niż półlitrowych)
układając równanie musimy pamiętać, że ilość miodu rozlanego do słoików półlitrowych wyniesie
litrów, zaś w słoikach jednolitrowych zmieści się
litrów miodu.
Układamy i rozwiązujemy równanie:
ilość słoików półlitrowych
– ilość słoików 1-litrowych
Odpowiedź: Należy przygotować 46 słoików 0,5-litrowych oraz 37 słoików 1-litrowych.
Chciałbym zaznaczyć, że zadania omawiane na dzisiejszej lekcji należą raczej do zadań o umiarkowanym stopniu trudności. Problemy z ich rozwiązaniem mogą dotyczyć następujących etapów:
1) ustalenie niewiadomej i wypisanie danych
2) ułożenie i rozwiązanie równania
3) Wykorzystanie rozwiązania równania do udzielenia odpowiedzi
Trzeci punkt jest bardzo często pomijany przez uczniów, gdyż po rozwiązaniu równania i otrzymaniu wartości niewiadomej może się nam wydawać, że jest ona jednocześnie rozwiązaniem całego zadania. Nie możemy ulegać jednak temu złudzeniu. Trzeba na spokojnie wrócić do pytania postawionego w zadaniu, do danych które wypisaliśmy i dopiero wtedy odpowiednio przedstawić odpowiedź wykorzystując obliczona wartość niewiadomej.
W ramach pracy domowej postaraj się rozwiązać następujące zadania:
Zadanie 1/197
Zadanie 4/198
Zadanie 7/198 – do tego zadania udzielam podpowiedzi poniżej*
Rozwiązania zadań przedstaw zapisane na kartce i prześlij jej zdjęcie w module “Zadanie domowe” na Librusie.
*Podpowiedź do zadania 7:
Obliczając wartość pewnej ilości monet, trzeba pomnożyć ilość monet przez nominał danej monety. Trzeba jednak uważać, aby w całym równaniu wszystkie nominały podane były w tej samej jednostce, czyli albo w złotówkach albo w groszach. Powinniśmy najpierw ustalić niewiadomą (sugerują aby ustalić – ilość złotówek), następnie ustalić ile jest w skarbonce poszczególnych monet, potem wyznaczyć wartość wszystkich monet z poszczególnych grup i dopiero wtedy układać równanie.